lørdag den 18. maj 2013

Honningristet granola müsli, glutenfri



Jeg er lidt kræsen når det kommer til min morgenmad. For eksempel kan jeg ikke lide rosiner, og det er både dyrt og lidt svært at finde glutenfri müsli uden. Derfor har jeg lavet min egen.

Denne opskrift laver en ret stor portion müsli, jeg har fyldt en 2 liters bøtte + lidt ekstra. Hvis du vil lave en mindre portion kan noget af fyldet skæres væk, det eneste der egentligt er vigtigt er at der for hver 100 g fyld er 25 g honning. Hvad müslien er lavet af kan også varieres i det uendelige, og kun fantasien sætter grænser :)

Ingredienser
50 g sesamfrø
50 g hørfrø
100 g hasselnødder
100 g mandler
100 g blandet tørret frugt, fx ananas, melon og papaya som jeg har brugt her
100 g tørret banan
100 g solsikkekerner
100 g græskarkerner
300 g havregryn
3 spsk frysetørrede jordbær
1 tsk vanillesukker
250 g acaciehonning

Fremgangsmåde
Tænd ovnen på 170ºC.

Hak mandler, hasselnødder, tørret frugt, og tørret banan så fint/groft som du ønsker. Jeg foretrækker min müsli ret fint hakket.

Bland alle ingredienserne godt i en skål, rør grundigt så det hele er smurt ind i honningen.

Bred blandingen ud i ovnens dybe bageplade/bradepande.

Rist müslien i ca. 25 min. Rør rundt i den ofte så det hele får en lækker gyldenbrun farve. Pas på det ikke brænder på!

Lad müslien køle helt af inden den hældes i en bøtte/et glas, hvor den så kan holde sig i et godt stykke tid.

Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar