torsdag den 16. maj 2013

Cookies med havregryn og chokolade, glutenfri


Jeg elsker kage, og det gælder bestemt også cookies. Da jeg var barn var noget af det bedste når min mor havde bagt sine fantastiske cookies med chokolade og nødder. 
Her har jeg forsøgt at lave en glutenfri version, dog med havregryn i stedet for nødder, da jeg har en kæreste der ikke er så glad for netop nødder, og han skal jo ikke snydes for sådan en lækkerbisken ;)

Man kan sagtens udskifte havregrynene med nødder, hvis det falder i bedre smag.

Ingredienser
125 g meget blødt smør
200 g sukker
2 tsk vanillesukker
1 æg
225 g glutenfri mel, jeg bruger som udgangspunkt rød finax
1 tsk bagepulver
1 tsk fint salt
100 g glutenfri havregryn
100 g grofthakket chokolade, jeg bruger 50 g lys og 50 g mørk, men det er hvad man lige syntes

Fremgangsmåde
Tænd ovnen på 180ºC.

Smør, sukker og vanillesukker piskes grundigt sammen.

Tilsæt ægget og pisk igen grundigt.

Hæld mel, bagepulver og salt i. Pisk først langsomt på lav hastighed, glutenfri mel "støver" meget. Sæt hastigheden op når al melet er blandet med den fugtige masse, og sørg for at dejen er glat og lækker.

Vend til sidst havregryn og chokolade i.

Sæt dejen som små toppe på bageplader med to skeer, og bag i ca. 10 min, til janterne begynder at blive gyldne.

Når cookiesene lige er kommet ud af ovnen er de meget porøse, så lad dem køle af inden de tages af pladen, selvom det kan være svært ;)

Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar