søndag den 26. maj 2013

Grove burgerboller, glutenfri


Forleden stod menuen på pulled pork, og dertil skal der bruges burgerboller. Jeg bliver alt for nærig når det kommer til at købe dem færdige i glutenfri version, hvis de i det hele taget er til at opdrive. Derfor bagte jeg selv bollerne efter denne opskrift, som også sagtens kan bruges til almindelige boller.

Opskriften passer til 4 store eller 6 mindre burgerboller. Alternativt kan der laves en 8-10 almindelige småboller af dejen.

Ingredienser
30 g hørfrø
25 g solsikkekerner
25 g sesamfrø
1 dl kogende vand
100 g rismel
100 g majsmel
75 g kikærtemel
75 maizena
50 g kartoffelmel
25 g gær
2,5 dl lunkent vand
15 g fiberhusk
5 spsk olie
1 spsk sukker
1 tsk salt
1 dl fint revet gulerod

Fremgangsmåde
Start med at sætte hørfrø, solsikkekerner og sesamfrø i blød i kogende vand i en times tid. Dette gøres for at kernene allerede inden de tilsættes dejen har suget en del væske, og derfor ikke optager så meget væske fra selve dejen.

Bland de forskellige meltyper i en skål og stil til side.

Udrør gæren i det lunkne vand, tilsæt fiberhusk og rør det godt sammen. Lad det stå i 5 min så fiberhusken kan gelere.

Rør alle ingredienserne godt sammen i en røremaskine i 10-15 min. Hold lidt mel tilbage, nogle gange er dejen mættet af mindre mel. Dejen skal have konsistens som en god frikadellefars, og må endeligt ikke være for tør.

Lad dejen hæve til dobbelt størrelse, ca. 1 time.

Form dejen til boller med en ske dyppet i vand, undgå at have dejen for meget i hænderne.

Lad bollerne efterhæve tildækket i 10 min. Skal bollerne bruges til burgerboller kan der evt drysses med lidt sesamfrø på toppen.

Bages ved 200ºC i ca. 20 min.

Velbekomme ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar